Afspraak maken?

Hoofdpijn

(behandeling volgens de Dean Watson methode)

Dean Watson methode

Dean Watson heeft aangetoond dat er een relatie is tussen vele vormen van hoofdpijn en stoornissen van de bovenste drie nekwervels. Door deze stoornis hoog in de nek, wordt via zenuwbanen een zenuwkern in de hersenstam voortdurend geprikkeld. Dit kan leiden tot overgevoeligheid van deze zenuwkern. Dit kan hoofdpijn veroorzaken maar ook andere normale prikkels, die via zenuwbanen in contact staan met deze zenuwkern kunnen nu hoofdpijn uitlokken. Zo kunnen bepaalde voedingstoffen, drank, stress, menstruatie, fel licht enz. hoofdpijn uitlokken. De primaire oorzaak ligt echter niet gelegen in deze prikkels, maar wordt veroorzaakt door de overgevoeligheid van de zenuwkern, die is ontstaan door de voortdurende nekstoornis die, soms al jaren, kan bestaan.

Hoofdpijnklachten

Vele mensen met hoofdpijnklachten weten niet dat zij een stoornis in de nek hebben. Deze kan langzaam zijn ontstaan en hoeft niet altijd veel pijn of hinder te veroorzaken. Mogelijke oorzaken voor het ontstaan van deze stoornissen kunnen bijvoorbeeld een foutieve houding van de nek of een ongeval zijn.

Behandeling hoofdpijn

De behandeling bestaat uit het herstellen van de normale bewegelijkheid van die nekwervels, die verantwoordelijk zijn voor de hoofdpijn. Dit gebeurt door druktechnieken met de duim door de fysiotherapeut. Tijdens deze druktechnieken moet u merken dat de hoofdpijn minder wordt en/of verdwijnt. Hierdoor wordt de overgevoeligheid van de zenuwkern in de hersenstam genormaliseerd. Hiernaast wordt ook actieve oefentherapie gebruikt, zodat u zelf de herstelde beweeglijkheid kunt onderhouden en kunnen adviezen gegeven worden over een correcte houding en/of ergonomische adviezen. Er worden geen manipulaties (‘kraken’) toegepast.

Het streven is om binnen een behandeltermijn van vijf behandelingen het behandeldoel te behalen.

Contactformulier